Čo jedia zdravé deti: Jedálniček ročného dieťaťa by sa mal vyhýbať týmto potravinám

Čo jedia zdravé deti? Otázka, ktorou si lámu hlavu mnohí rodičia. Od toho, čím drobcov kŕmime už od prvých príkrmov, totiž závisí nielen ich zdravie, ale aj stravovacie návyky a životný štýl v dospelosti. Viete, ktorým potravinám by sa deti mali v detstve vyhýbať?

Na úvod nášho článku si pomôžeme jednou múdrou vetou, že dieťa v žiadnom prípade nie je „zmenšenina“ dospelého. To znamená, že jeho tráviaci systém je úplne iný ako u dospelých. Nie je vyvinutý a teda je neschopný stráviť niektoré druhy potravín. Mnohé mamičky často robia veľkú chybu v stravovaní detí v tom, že sú nedočkavé a čo najskôr chcú dať svojim ratolestiam ochutnať čo najviac druhov potravín. Pamätajte však na jedno – všetko má svoj čas. Jedálniček ročného dieťaťa by ani zďaleka nemal pripomínať ten náš – dospelácky.

Desať potravín, ktoré v jedálničku detí do troch rokov nemajú čo robiť

Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše. Nižšie nájdete zoznam desiatich potravín, ktoré by pre jedálniček detí do troch rokov mali byť tabu. Dôvod sme uviedli už vyššie – na jednej strane sú to stravovacie návyky, ktorým deti učíme už od útleho detstva, na strane druhej stále nevyvinutý tráviaci systém, ktorý týmito potravinami len zaťažíme.

1. Ochutené mliečne výrobky ako termixy, ovocné jogurty či pudingy. Nachádza sa v nich veľmi veľa cukru a umelých farbív.

2. Údeniny ako šunka, saláma, klobásy či párky tiež nebudú súčasťou zdravých receptov pre deti.

3. Sladké nápoje či minerálky.

4. Polotovary by nemali čo robiť ani v jedálničku zdravého dospeláka, nieto ešte v jedálničku ročného dieťaťa.

5. Vyprážané jedlá a čipsy. Ide o jedlá s veľkým množstvom tukov, ktoré ani zďaleka nie sú synonymom zdravej výživy pre deti. Skúste o niečo zdravšiu alternatívu a pripravte svojmu drobcovi zdravé mrkvové alebo zelerové hranolky upečené v rúre.

6. Klasické sladkosti. So sladkými jedlami treba počkať čo najdlhšie. Konzumácia cukru u detí, ktoré ešte nemajú dostatočne vyvinutý tráviaci systém, veľmi vyčerpáva pankreas, čo prispieva k vzniku detskej cukrovky a obezity.

7. Celozrnné pečivo alebo naturálna ryža by mala byť súčasťou zdravých receptov pre 2 ročné dieťa. Aj to len občas.

8. Divinou a vnútornosťami, predpokladáme, ani veľmi neuspejete. Okrem toho v jedálničku detí nemajú čo robiť, pretože veľmi zaťažujú organizmus.

9. Hríby a klíčené potraviny. Zatiaľ čo hríby sú zdrojom plesní a ťažkých kovov, klíčky predstavujú nebezpečenstvo v podobe nebezpečných mykotoxínov. Všetky tieto látky citlivý detský organizmus veľmi zaťažujú, čo môže v konečnom dôsledku viesť k zdravotným problémom.

10. Tavené syry našu desiatku najhorších potravín pre deti do troch rokov uzatvárajú.

Zdravé recepty pre deti

Zo zdravej stravy a zdravého životného štýlu detí však netreba robiť žiadnu vedu. Treba si len uvedomiť, že to, čo vštepíte dieťaťu už v útlom veku, v ňom ostane ako veľmi silný základ, ktorým neskôr pohnete len ťažko. Ukážeme si to na veľmi jednoduchom príklade – o tom, že mrkva je skvelá a chutná potravina presvedčíte skôr ročné než trojročné dieťa. Vieme, že napríklad so zeleninou majú malé deti často veľký problém. No ak sa rodičia budú so svojimi deťmi o kvalitnej strave rozprávať a predstavovať im ju hravou formou, nebude to žiadny problém.

V budovaní zdravých stravovacích návykov vám môže pomôcť aj MioMat – hrnček var. Ktoré dieťa by predsa odolalo chutnej zeleninovej polievke z hrnčeka, do ktorého spoločne so svojou maminkou nahádžu zeleninu, zapnú ho a o niekoľko minút majú hotovú chutnú a najmä zdravú zeleninovú polievku?

MioMat okrem toho zvládne aj rôzne kaše, pyré či výživy. Okrem toho, že všetky tieto dobroty môžete pripraviť spoločne so svojím dieťaťom, si môžete byť istí, že sú zdravé a bez pridaných cukrov a farbív. Pripravíte si ich predsa vy.

Na našej stránke nájdete aj množstvo receptov nielen na zeleninové polievky, ale aj iné dobroty, ktoré ocenia aj tí najmenší.

Recepty pre deti
KÚPIŤ MIOMAT